17 Eylül 2011 Cumartesi

Kültürün oluşmasında yazının rolü nedir - Yazının Kültür oluşumundaki önemi

Kültür bir toplumun tarihsel zenginliğidir. İnsan açısından, içinde yaşadığı dünyada sadece karnını doyurmak yeterli değildir; o, aynı zamanda resim, müzik, felsefe ve tinsel vb. gibi çeşitli ilgi alanlarına da gereksinim duyar. Bu temel kültürel değerlerden yoksun tutulan toplum, topraktan köküyle sökülüp çıkarılmış bir bitki gibi kendini boşlukta hisseder, beslenemez ve yok olur.

Tarih, kültürlerin oluşumunda ana rolü oynar. Bir milletin kültürü onun tarihi ile doğrudan ilgilidir. Tarihi ne kadar dolu ise diğer milletlerle ne kadar çok etkileşime girmişse o kadar geniş ve zengin bir kültüre sahiptir. Çünkü kültürün oluşumunu ve gelişimini milletler ve kültürler arası etkileşimler meydana getirir.
Tarihin, kültürün oluşmasındaki en önemli rolü yazının bulunması ve diğer devlere aktarımına yardım etmiş olmasıdır. Mezopotamya bölgesinde ortaya çıkan yazı, ticaret, savaşlar gibi çeşitli tarihsel ve kültürel etkileşimler aracılığı ile diğer devletler tarafından öğrenilmiş ve kullanılmaya başlanmıştır. Yazının kullanılması da kültürel etkileşimler arttırmıştır.

Tarih aynı zaman da milletlerin geçmişini oluşturmaktadır ve günümüze gelen tarihi miraslar bizim kültürümüzü açığa vurmaktadır. Geçmişten kalan tarihi eserler geçmişteki kültürün ve o zaman ki insanların yaşayış biçimlerinin ürünleridir.

Şu anki kültürümüz, gelenek ve göreneklerimiz geçmişte meydana gelmiştir ve etkileşimler ve yaşam tarzlarındaki değişimlerle çeşitli gelişim evreleri geçirerek bugünkü halini almıştır. Yani tarih ve tarihi miras kültürün oluşumunda temel bir rol oynamıştır.

Geçmişten günümüze gelen gelenekler, görenekler diğer tarihi miraslar kültürün zenginliğini gösterir. Yani kültürümüzü ve kültürel değerleri korumanın temel yolları tarihi mirasımıza sahip çıkmaktır. Her millet kendi tarihi kültürüne sahip çıkarken, diğer uluslara empati ile yaklaşmalı ve devraldıkları tarihi mirasa saygı duymalıdır.

ÜLTÜR TAŞIYICI OLARAK DİL
Dil, millî hafızanın, millî hatıraların, duyguların ve düşüncelerin, bütün maddî ve manevî değerlerin, bütün buluş ve yaradışların ortak hazinesidir. Millet denilen insan topluluğunun en önemli sosyal varlığıdır. Kültürün ilk ve temel unsurudur.
Kültür, varlığını nesilden nesile intikale borçludur. Kültürün nesilden nesile geçmesi, böylece devamı ve yaşaması kültür taşıyıcı eserler, eğitim ve öğretim yolu ile olur. Onun içindir ki kültür eserleri, eğitim ve öğretim kültürün hayat şartıdır. Dolayısıyla eğitim ve öğretimin esas görevi kültürün intikal ve devamını sağlamaktır.
Bir milletin fertleri arasındaki ortak duygu ve düşünce akımı dille kurulabilmektedir. Bu akım dünden bugüne, bugünden yarına dille aktarılmaktadır. Bundan dolayı dil, aynı zamanda bir kültür aktarıcısı, bir kültür taşıyıcısıdır. Bir milletin tarihi, coğrafyası, değer ölçüleri, folkloru, müziği, edebiyatı, ilmi, dünya görüşü ve millet olmayı gerçekleştiren her türlü ortak değerleri yüzyılların süzgecinden süzüle süzüle kelimelerde, deyimlerde sembolleşerek hep dil hazinesine akıtılmakta, özünü orada saklamaktadır.
Gelenek ve görenekler, dünya görüşü, din, sanat, tarih vb. dil sayesinde nesilden nesile aktarılır. Zaten bütün bu unsurların teşekkül edebilmesi için milletin meydana gelmiş olması lazımdır. Milletin ve öteki kültür unsurlarının oluşmasında en başta gelen dildir.
Kültür denilince ilk akla gelen şey dildir. Dil, millet denilen sosyal varlığı birleştirmektedir. Fertler arasında duygu ve düşünce birliği vücuda getirmektedir. Milletler duygu ve düşüncelerini yazıya geçirince daha sağlam bir birlik meydana geliyor. Çünkü yazı sayesinde duygu ve düşünceler hem zaman hem de mekân içinde yayılıyor. Biz Orhun Yazıtları sayesinde bundan bin iki yüz yıl önce Göktürklerin varlığı, meseleleri, duygu ve düşünceleri hakkında bir fikir ediniyoruz. Türklerin yöneticisi durumunda olan şahısların halkı muhatap alıp, halka hitap ettiklerini, yaptıkları işleri halka anlattıklarını görüyoruz. Bu da milletimizdeki demokrasi anlayışının yüzyıllar öncesine kadar uzandığının bir delilidir. Aynı hitap şeklini yıllar sonra 1071�de Malazgirt�te Alpaslan�da, 20. yüzyılda Atatürk�te görebiliyoruz.
Türk edebiyatı en eski çağlardan bugüne kadar, bütün safhaları, devirleri ve sosyal tabakaları ile Türk milletinin hayatını, zevkini, dünya görüşünü, yaratma gücünü gösteren bir duygu, düşünce ve hayal dünyasıdır. Halk edebiyatı halkın yaşayışının, inanç ve değer hükümlerinin bir hazinesidir. Bu edebiyat, beşikten başlayarak insan hayatının bütün safhalarını içine alır. Türk halk edebiyatı aşk, ölüm, hasret, tabiat sevgisi, gurbet, anı, din duygusu, alay, kahramanlık, ahlak gibi bütün duyguları işler. Bunların hepsi de kültürümüze ait unsurlardır ve edebiyat vasıtasıyla taşınmaktadır. Edebiyatın temel malzemesi ise dildir.
Bir şair duygu ve düşüncelerini kendi milletinin fertlerine ancak dili ile ulaştırabilir. Bir yazar, bir bilim adamı, bir devlet adamı, bir filozof görüşlerini topluma dil yolu ile yayabilir. Milletimizin dünya görüşü Yunus Emre�nin ilahilerinde, Türk halkının bayrakta sembolleşen vatan sevgisi Mehmet Akif�in İstiklal Marşı�nda, millî mücadele ruhu Mehmet Emin Yurdakul�un şiirlerinde ve bu dönemin romanlarında, İstanbul�un güzellikleri, İstanbul halkının gelenek ve görenekleri Yahya Kemal�in eserlerinde, Hüseyin Rahmi ve Ahmet Hamdi Tanpınar�ın romanlarında, Anadolu insanının yaşayışı ve değer ölçüleri Yakup Kadri �nin eserlerinde ebedîleşmiştir. Türk milletinin gelenekleri, folkloru, yüzlerce yıllık hayat tecrübelerinin sonuçları veciz ifadesini atasözlerinde bulmuştur. Destanlar toplum hayatını derinden etkilemiş şahıs ve olayların efsaneleşerek günümüze kadar uzanmış canlı tablolarıdır. Deyimler Türk mantığının, dil felsefesinin sembolleridir.
Kutadgu bilig ile Divanü lügat-it Türk kültür hazinelerimizin en eski olanlarından sadece ikisidir. Bu satırlara sığmayacak nice eserlerimiz mevcuttur. Bunlardan kültürümüzle ilgili pek çok unsuru öğrenebiliyoruz. Kutadgu Bilig ve Divanü Lügat-it Türk�te Türk millî bünyesinin ortaya konulduğunu görüyoruz. Divanü Lügat-it Türk�te bu millî bünyenin dış yapısı üzerinde durulmuştur. Kutadgu Bilig �de ise bu bünyenin iç kısmıyla ilgili esaslar yer almaktadır. Bu eserlerden Türklerin yaşama şekilleri, dünya görüşü, gelenek ve görenekleri vb. öğreniyoruz. Bütün bu bilgiler bize dil vasıtasıyla intikal etmiştir.
Dil, milletler arasında da kültür taşıyabilmektedir. Zorunlu olmayan kültürün değişmelerinde bunu açıkça görebiliyoruz. Gerçi zorunlu kültür değişmelerinde de dil unsuru mutlaka vardır. İnsanları bir araya getiren dildir. Bir millet başka bir milletle temas etmek suretiyle birtakım kelimeler alabilir. Her kelime kültüre ait bir unsur olduğu için, alındığı şekliyle olmasa bile o milletin kültüründen izler taşıyacaktır. Günümüzde ulaşım ve iletişimin hızla gelişmesi kültür alış verişlerini de hızlandırmıştır.
Sonuç olarak diyebiliriz ki kültürün nesilden nesile aktarılması, diğer milletlere tesir etmesi, yaşaması ve gelişmesi dil sayesinde mümkün olabilmektedir. Milleti meydana getiren unsurların başında gelen dil, aynı zamanda kültürün oluşması ve yaşamasında da en büyük görevi üstlenmiş durumdadır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder